Tuesday 2 September 2014

Nenek Kembali kepada penciptaNya

As Salam...

Hari ni genap 4 hari nenek telah pergi meninggalkan kami semua...Hari pertama aku keluar bekerja tanpa bersalam dengan Nenek. Janggal rasanya..seperti ada sesuatu yang tidak lengkap. Pada kebiasaanya..lepas dah salam dengan semua orang kat rumah tu..aku akan ke dapur cari nenek untuk bersalam...Tapi pagi ni..bila pergi ke dapur aku seperti hilang arah..

Masih terngiang-ngiang di telinga ni..."Cu...balik tiap-tiap minggu ya..jangan sampai 2 minggu tak balik..rindu rasanya nanti" berulang-ulang dia ingatkan dan itulah..kata-kata terakhir nenek minggu lepas sebelum aku pulang ke Pasir Gudang. Setiap kali teringat kata-kata itu..terus terbayang muka nenek yang senyum memandang aku... Bila teringat balik..sebak dada ni..pedih sangat hati ini...Air mata berjurai jatuh tanpa dapat disekat-sekat lagi.

Allahuakbar...tak tertahan rasanya rindu ini. Janggal benar duduk di rumah kampung tanpa dengar bebelan nenek. Ya..aku akui, aku selalu berbalas-balas bila nenek cakap...ada sahaja yang aku tidak setuju dengan kata-katanya. Tapi bukan niat aku untuk kurang ajar padanya...aku cuma untuk berhibur dengannya sahaja.

Setiap pelusuk rumah aku pergi..aku akan nampak kelibat nenek. Bila duduk di ruang tamu..nampak kelibat nenek duduk di sofa tertidur...Terdengar suaranya yang nyaring memanggil-manggil cicitnya. Bila di dapur ternampak kelibat dia makan di lantai...bising mulutnya menjamah setiap makanan yang dikunyah.... Kalau gunakan sudu...dia ketuk-ketuk pinggan tu. Teringat setiap kali aku bergaduh kalau nak masak dengan dia... Bila duduk di luar rumah, ternampak kelibat nenek siram pokok bunga, habis basah beranda dia siram juga...

Saat kali terakhir aku menatap wajahnya...Nenek seperti tidur ,mata nenek tertutup rapat, mulut nenek senyum, tiada langsung kedutan diwahjahnya, licin sungguh kulit nenek, harum baunya...
Bertalu-talu aku cium nenek..aku masih memujuk hati ini agar menerima takdir yang Allah bagi. Sebaknya dada ini melepaskan nenek...

 Nenek...
Kami semua relakan nenek pergi kembali kepada pencipta nenek...
Kami akan ingat nenek sampai akhir hayat kami...
Setiap kenangan bersama nenek akan kami pahat teguh di ingatan kami...
Suara nenek akan kami simpan dalam memori telinga ini...
Kasih sayang nenek kepada kami akan kami bawa hingga ke Jannah
Bersemadilah nenek dengan aman di sana...

Ya Allah,
Ampunilah segala dosa nenek , Hjh Subidah Binti Daing Makti.
Tempatkanlah nenek bersama orang-orang yang beriman..
Luaskanlah dan terangilah kubur nenek..


 
AL-FATIHAH.... 


love,



No comments:

Post a Comment