Thursday 6 February 2014

Cara Suami Buatkan Air Selusuh Untuk Memudahkan Isteri Ketika Bersalin.

As Salam~~~

Bila dah masuk 3rd Trimester ni...makin ligat kepala ni memikirkan persediaan untuk bersalin nanti. Antara persediaan yang aku buat ialah meminta ChintaHati menyediakan air selusuh... Ok, kat bawah ni aku bagi info dan cara-cara untuk buat air selusuh...

Apa itu Air Selusuh
Air Selusuh merupakan air untuk memudahkan dan melancarkan wanita ketika waktu hendak bersalin.

Apakah Hukumnya?
Jika air itu digunakan sebagai IKHTIAR atau lebih jelas sebagai ubat maka hukumnya HARUS dengan syarat air itu tidak bercanggah dengan Islam seperti dibacakan pada air itu ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa. Jika air itu bercampur dengan jampi-jampi karut yang menyesatkan maka hukumnya menjadi HARAM.

Apakah Dalilnya?
Firman Allah :

'Kami turunkan ayat-ayat Al-Quran adalah untuk digunakan sebagai penawar dan pembawa rahmat kepada orang-orang beriman'
-Surah Al-Isra', Juzuk 15-

Bahan-Bahan
Air Kosong (Lebih bagus jika gunakan Air Zam Zam...)
:- Oleh kerana Mak baru balik Umrah, rezeki aku lah dapat buat air selusuh ni guna Air Zam Zam =) 

 Kaedah Pengubatan
Suami tercinta haruslah membaca rangkaian ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa dibawah ini...Sebaiknya minum air ini ketika saat nak bersalin....Boleh juga disapu pada perut isteri, sebaiknya selepas Asar sambil berdoa agar dipermudahkan urusan bersalin..Insyaallah~~~

Ayat Al-Quran dan Doa-Doa yang perlu Di Baca

1)Surah Al-Fatihah

2)Selawat Syifa
Ya Allah, berilah rahmat keatas penghulu kami, Nabi Muhammad SAW yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberikan kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.

3)Surah Al-Hashr : Ayat 21-24

4)Doa Selusuh

Ya Allah, dengan hak Maryam, juga hak hamba yang diturunkan kepadanya surah Maryam, ringankanlah daripadanya (NAMA ISTERI) penderitaan bersalin bagi isteriku, dengan rahmatmu wahai Tuhan yang amat mengasihani dari segala-galanya.

 5)Surah Al-Insyiqaq : Ayat 4-5

 dan memuntahkan apa yang ada di dalamnya menjadi kosong (4)
dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya patuh (5)

6)Surah An-Nazi'at : Ayat 46
Pada hari ketika mereka melihat kiamat itu(kerana suasanya hebat), mereka merasa seakan-akan hanya (sebentar sahaja) tinggal (di dunia) pada waktu petang atau pagi hari. 


7)Doa Selusuh (Ulang)


8)Doa Pemudah

"Tuhanku, permudahkanlah dan jangan Kau sukarkan kerana Engkaulah yang maha memudahkan, segala yang susah adalah mudah bagiMu, Ya Allah, sempurnakanlah dengan kebaikan, dengan rahmatMu, ya Arhamar Rahimin "


**Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk mommy to be di luar sana ;)


Date:3 February 2014/ 3 R'Akhir 1435H
Waris Ayah Bonda: 32 weeks
 



love,



No comments:

Post a Comment