Thursday 6 February 2014

Teknik Pernafasan Ketika Hendak Bersalin

As Salam~~~

 Untuk menambahkan persediaan dan keyakinan diri untuk bersalin nanti, aku mengambil tahu dan mempelajari teknik pernafasan ketika hendak bersalin nanti. Sebenarnya masa kelas keibu bapaan masa tu Nurse ada ajar....tapi tak dalah secara terperinci. Jadinya kenalah rajinkan diri ini meng Google ilmu ini...

Ok, kat bawah ni aku kongsikan teknik nya ya...

1. Masa kita rasa start nak sakit. ( awal-awal la )
Time ni kita tarik nafas dalam-dalam ikut hidung, then keluarkan nafas ikut mulut.

2. Then bila dah rasa kontraksi makin kerap and semakin sakit
Time tu cuba tarik nafas pendek and cepat then lepas. Pendek-pendek je. Tarik nafas pendek ikut mulut, lepas pun ikut mulut.

3. Bila rasa macam nak meneran tetapi belum tiba masanya lagi.
Time ni tarik nafas 2 kali terus ikut hidung, then keluarkan ikut mulut. Tarik nafas and hembuskan tu pendek-pendek je. Ala-ala ‘sniff’, ‘sniff’, ‘fuhhhh’. Bila takde rasa nak meneran, hembuskan nafas yang lembut and macam biasa.

4. Bila tiba masa meneran
Time ni cara pernafasan dia adalah tarik nafas dalam-dalam melalui mulut, sebab oksigen masuk lagi banyak ikut mulut compare ikut hidung.. Then baru push sambil lepas nafas perlahan-lahan dengan satu nafas supaya baby tak tersekat dan betul-betul keluar.

Teran tanpa mengeluarkan suara dan sekiranya kehabisan nafas semasa meneran, jangan lepaskan kesemua nafas, terus tarik nafas semula. Ini bagi mengelakkan bayi masuk ke dalam semula. Time meneran tu dua-dua tangan pegang pada buku lali then masa meneran tu, kita tengok perut kita masa angkat kepala dan dagu cecah dada. Ini untuk elakkan dari kita angkat punggung.
  
Posisi suami ketika saat-saat isteri nak meneran pula:-

Sebelah tangan pegang bahu isteri untuk dijadikan sebagai tempat menyandar (isteri boleh bersandar dilengan suami supaya terasa lebih selesa). Dan sebelah tangan lagi tekan lutut isteri untuk mengelakkan isteri mengangkat punggung semasa meneran (elakkan koyakan)

#Lepasni dah bolehlah berlatih teknik pernafasan ni.. harap semuanya dipermudahkan oleh Allah S.W.T.Insyaallah, Amin~~~

Date:6 February 2014/ 6 R'Akhir 1435H
Waris Ayah Bonda: 32 weeks 3 days

love,



No comments:

Post a Comment