Tuesday 4 February 2014

Braxton Hicks dan Cara Mengatasinya...

As Salam~~~

 Minggu ni masuk usia kandungan aku 8 bulan... Masuk jew 8 bulan ni aku kerap mengalami 'braxton hicks' atau dikenali sebagai kotraksi palsu...Malam tadi aku langsung tak boleh tidur, sakitnya Tuhan sahaja yang tahu... Jadinya, aku pun meng Google lah apa itu braxton hicks dan cara-cara untuk mengatasinya...

Di bawah ni aku kongsikan info yang aku jumpa di Google...

PERBEZAAN ANTARA KONTRAKSI BRAXTON HICKS DENGAN KONTRAKSI SEBENAR.
Kadangkala ramai yang keliru antara kontraksi palsu dengan kontraksi sebenar. Adalah berguna untuk anda mengetahui perbezaan antara keduanya kerana ia dapat membantu anda menjangkakan waktu yang sesuai untuk ke hospital. Jika anda datang ke hospital terlalu awal, kemungkinan besar anda akan disuruh pulang semula, manakala jika terlalu lewat pula dikhuatiri terjadinya kes bersalin di dalam kereta!

Kekerapan Kontraksi
Kontraksi Braxton Hicks: Kontraksi berlaku pada kadar yang rawak dan tidak beritma. Jarak antara dua kontraksi juga tidak semakin mendekat.
Kontraksi sebenar: Kontraksi beritma dalam interval yang teratur dan semakin lama jarak antara dua kontraksi semakin dekat.

Sifat Kontraksi
Kontraksi Braxton Hicks: Kontraksi mungkin berhenti ketika anda bergerak ataupun mengubah posisi tubuh.
Kontraksi sebenar: Kontraksi tetap berlaku walaupun anda bergerak atau mengubah posisi tubuh.

Kekuatan Kontraksi
Kontraksi Braxton Hicks: Kontraksi biasanya lemah dan tidak bertambah kuat, atau mungkin juga kuat pada awalnya tetapi semakin lemah dan akhirnya hilang.
Kontraksi sebenar: Kontraksi berlangsung secara terus-menerus dan bertambah kuat.

Bahagian Badan yang Terasa Sakit Semasa Kontraksi
Kontraksi Braxton Hicks: Kontraksi biasanya hanya terasa di bahagian hadapan perut.
Kontraksi sebenar: Kontraksi ‘menjalar’ bermula dari bahagian bawah punggung sehingga ke perut, atau sebaliknya.

5 CARA UNTUK MENGATASI KOTRAKSI BRAXTON HICKS 
Sesetengah wanita tidak merasa sakit apabila mengalami kontraksi Braxton Hicks. Namun, ada juga wanita – terutamanya bagi yang baru pertama kali hamil, merasakan sebaliknya. Di sini kami ingin kongsikan 5 cara untuk mengatasi rasa tidak selesa atau kesakitan yang dialami sewaktu mengalami kontraksi Braxton Hicks.

1. Berendam di dalam air panas
Berendam di dalam air panas dapat membantu membantu otot anda relaks dan sekaligus mengurangkan tekanan serta rasa sakit. Jangan khuatir sekiranya anda tidak mempunyai tab mandi atau jika anda sudah berada di hospital kerana mandi dengan air panas menggunakan gayung atau pancuran (shower) turut mampu memberi kelegaan.

2. Ubah posisi anda
Cuba ubah posisi anda. Sekiranya anda sedang berbaring, cuba duduk dan berdiri. Jika anda sedang bekerja, cuba berehat atau berbaring sebentar. Anda juga dicadangkan untuk membuat sesuatu pekerjaan di saat kontraksi ini datang supaya minda anda tidak terlalu memikirkannya.

3. Lakukan urutan
Berbekalkan minyak urut atau losyen kegemaran anda, oleskannya lembut pada perut anda dan urutkannya perlahan sambil mengarah ke bawah. Urutkan juga di sekitar punggung dan pinggul anda. Selain mengurangkan kesakitan, aroma minyak atau losyen yang digunakan juga dapat menenangkan anda. Sekali-sekala cuba dapatkan pasangan anda untuk membantu anda dalam proses ini.

4. Minum air kosong
Dehidrasi merupakan salah satu punca berlakunya kontraksi Braxton Hicks. Maka, elakkan daripada terdehidrasi dengan meminum air kosong secukupnya dari semasa ke semasa.

5. Melakukan teknik pernafasan
Relaks dan cuba aplikasikan teknik pernafasan yang anda pelajari dalam kelas antenatal. Tarik nafas dengan dalam dan cuba singkirkan semua pemikiran negatif dari minda anda. Cara ini dapat menolong anda berasa tenang dan lebih bersedia untuk menghadapi saat-saat kelahiran kelak.

C&P :pregnant.my

**Harap lepasni ni semuanya dipermudahkan dan dapat atasi dugaan braxton hicks ni...Amin~~~

Date:4 February 2014/ 4 R'Akhir 1435H
Waris Ayah Bonda: 32 weeks 1 days
 
love,



No comments:

Post a Comment