Friday 14 February 2014

Adik Dah Balik Rumah...

As Salam~~~

Hari Ahad (02/02/14) minggu lepas, Doktor HDKT beritahu kat mak yang adik dah boleh bawak balik rumah. Doktor cakap...kalau adik duduk kat wad ni pun akan memudaratkan kesihatan adik...sebab adik duduk dalam wad lelaki yang pesakitnya bermacam-macam penyakit. Walaupun adik masih koma lagi..tetapi adik tidak lagi memerlukan mesin dan ubat sokongan....Jadinya, mak setuju untuk membawa adik balik rumah. 

Sebelum mak bawak adik balik rumah, mak kena beli tilam dan mesin untuk sedut lendir dibahagian leher adik yang ditebuk. Dengan bantuan Nurse di HDKT, mak beli mesin dan tilam di sana sahaja. Mesin sedut lendir , RM650 dan tilam yang membantu peredaran darah RM450. Sebelum membawa adik balik, mak diajar cara menggunakan mesin sedut lendir tu. 

Hari Khamis (06/02/14) , Adik di bawa keluar dari HDKT. Oleh kerana kami adik beradik bekerja..mak meminta tolong dengan Pak Andak (adik arwah abah). Lagi pun...Pak Andak ada van, jadinya selesa sikitlah mak dan adik dalam perjalanan untuk balik rumah.

Hujung minggu lepas (08-09/02/14), aku pulang ke kampung. Masuk jew rumah...terus nampak adik terbaring kat katil... Mak selimutkan adik dengan baju dan kain pelikat arwah abah. Keadaan adik betul-betul mengingatkan aku pada arwah abah ketika sakit.


Mak cakap, adik dah ada perubahan...bila dipanggil..dia akan angkat kening dan mengangguk kepala. Aku harap perubahan adik yang sedikit ini memberi kami harapan untuk melihat adik terus kuatkan semangat untuk pulih seperti sedia kala. 

Aku cuba juga berbual dengan adik... bila ditanya "nak air ke tak"..dia akan mengangguk kepala...bila dah banyak aku suapkan air...aku akan tanya, "nak lagi tak airnya.." dia akan menggeleng kepala... Aku tersenyum melihat perubahan yang dia beri. 

ChintaHati dan Abang Ijal(suami Kak Teh) akan menolong mak untuk menyalinkan pampers adik. Walaupun badan adik semakin kurus...tapi mak tak larat untuk menukar pampers adik...yelah..jasad yang tidak bergerakkn..mestilah berat. Aku pun tak larat nak mengangkat badan adik. 

Hari Ahad lepas, adik dimandikan setelah sebulan lebih terbaring di katil. ChintaHati dan Abang Ijal yang memandikan adik. Seperti memandikan baby..begitulah keadaan adik. Walaupun adik tak membuka mata dan dalam keadaan tidak sedarkan diri, nampak di muka adik yang dia selesa dimandikan.

Di rumah, kami bergilir-gilir teman adik disebelah katil. Ajak adik berborak dan perdengarkan adik dengan bacaan Al-Quran. Buat masa ni...adik hanya makan bubur yang di blender halus dan susu yang dibeli di farmasi sahaja. Mak akan campurkan Air Zam Zam sebagai salah satu ikhtiar untuk adik sembuh.

Sepanjang aku di kampung, jiran-jiran dan kawan-kawan adik ramai juga yang datang melawat adik. Alhamdulilah....masih ramai yang mengingati dan menyayangi adik. Kami cuma berharap doa kalian tidak pernah putus untuk adik sembuh seperti biasa...

Semoga kami sekeluarga sentiasa diberi kekuatan untuk menempuhi dugaan yang satu ini. Amin~~~


love,



No comments:

Post a Comment