Thursday 5 June 2014

7 Hari Kelahiran Zara

As Salam...

8 April 2014
Seperti yang aku dan ChintaHati kehendaki..hari ini, kami akan lakukan  perkara sunah pada hari k7 dalam menyambut kelahiran bidadari kami yang telah ditetapkan dalam Islam.

Seawal pagi lagi...Imam Alwi dah datang ke rumah untuk menyembelihkan kambing aqiqah Zara. Oleh kerana hari k7 kelahiran Zara jatuh pada hari Selasa...jadinya semua orang bekerjalahkan.... Abah pun hanya datang tolong sekejap sahaja...tolong pegang kambing semasa sembelih. Selepas itu..terpaksalah ChintaHati melapah kambing Zara sorang-sorang.
 Sementara ChintaHati uruskan kambing aqiqah Zara, aku di dalam rumah bersiap sedia untuk proses mengkhatankan Zara.Oleh kerana anak-anak akak aku yang lain menggunakan khidmat Wak Ayu untuk mengkhatan anak mereka..jadinya, aku pun turut menggunakan khidmat Wak Ayu sahaja. Wak Ayu hanya minta sepit kuku baru yang tajam,kunyit hidup dan minyak gamat sahaja untuk proses khatankan Zara. Alhamdulilah..Zara hanya menangis sekejap sahaja selepas dikhatankan...Proses kahatankan Zara ni sekejap saja..tak sampai 10 minit pun.

Pada sebelah petangnya...barulah aku dan ChintaHati mencukur rambut Zara. Selepas susu kan Zara, aku bedungkan Zara untuk memudahkan proses untuk bercukur nanti... Oleh kerana Zara behave sangat...ChintaHati ambil masa tak sampai 1 jam pun untuk cukurkan rambut Zara sampai licin.


 Alhamdulilah...selesai sudah tanggungjawab Abah dan Bonda untuk hari k7 kelahiran Bidadari kami ini..

Dear Zara, Bidadari Abah dan Bonda;
Alhamdulilah...
Hari ni selesai sudah tanggungjawab Abah dan Bonda untuk lakukan perkara Sunah hari k7 kelahiran kamu sayang...
Abah dan Bonda harap segala hikmah untuk perkara sunah yang dilakukan ini terkesan pada kamu sayang...
Semoga kamu menjadi seorang yang sentiasa bersyukur dengan setiap kurniaan Allah SWT (Hikmah Aqiqah)
Semoga kamu menjadi anak yang pembersih, dijauhkan dari penyakit dan dapat mengawal syahwat kamu.(Hikmah Khatan)
Semoga kamu menjadi anak yang cerdas otaknya dan tajam penglihatannya. Semoga kamu juga menjadi seorang insan yang ringan tangannya untuk menderma.(Hikmah Bercukur)


love,



No comments:

Post a Comment