Tuesday 10 June 2014

Zara : Checkup Sebulan

As Salam...



 2 May 2014
Alhamdulilah..hari ni genap sebulan Zara dilahirkan. Hari ni ChintaHati tak kerja sebab nak teman aku pergi checkup Zara. Untuk pemeriksaan bulan yang pertama ni aku buat di Klinik Kesihatan Waha..

Masa sampai klinik aku ingat Zara je yang buat pemeriksaan...sekali aku pun kena juga.Aku kena buat ujian air kencing dan tekanan darah dulu..Selesai je pemeriksaan aku..Barulah buat pemeriksaan Zara. Untuk pertama kalinya...Zara kena timbang dan ukur ketinggian dulu....Hari ni berat Zara 4.4kg dan panjang Zara 54cm.

Selepas tu...aku diberi kaunseling untuk penyusuan ibu dan perancang keluarga. Untuk penyusuan ibu..aku memang tak ada masalah..sebab air susu aku sentiasa cukup untuk Zara dan aku memang tak nak campurkan dengan susu formula sehingga Zara usia 2 tahun. Tapi...masuk bab merancang keluarga ni aku bermasalah sikit. Aku masih belum fikir untuk ambil kaedah apa untuk merancang ni...Nurse sarankan aku ambil pil dulu. Selepas sebulan baru pikir nak tukar ke injection ataupun alat.

Selepas sesi kaunseling selesai, Zara kena buat pemeriksaan dengan Doktor pula.. Selepas dah tanggalkan baju lagi sekali..Doktor pun ceklah semua badan Zara. Doktor cakap...Zara tak ada masalah dan aktif.

Dan untuk yang terakhirnya pada hari ni...masa untuk suntikan!!!. Yay....Zara tak nangis, kuat rupanya anak bonda ni..

Selesai semua...kami pun baliklah rumah...

love,



No comments:

Post a Comment