Friday 4 July 2014

Bayi Kembung Perut dan Cara Mengatasinya

As Salam,


Hari ni aku nak kongsikan pengalaman aku masa Zara kena kembung perut dan cara aku mengatasinya... Masa aku dalam pantang, Zara selalu juga kena kembung perut. Menangis tak henti-henti,kadang-kadang sampai 1 jam menangisnya. Aku pun tak tahu mana silapnya, pening juga aku memikirkan. Ya lah..masa aku dan Zara dalam pantang...semua dijaga rapi.. dari waktu mandi sehinggalah makanan. Lagi satu...Zara kan fully bf, jadinya aku tak jangkalah yang dia boleh kena kembung perut ni.

Aku pun mulalah meng Google... Daripada yang aku baca, Antara faktor bayi kena kembung perut adalah kerana:
1) Bayi yang menyusu badan hanya meminum fore milk. Bayi yang terlalu banyak meminum fore milk akan menyebabkan ia berkumpul di usus dan tidak dapat diuraikan sepenuhnya oleh enzim. Bagaimana nak elakkan perkara ini? Sila lah bagi bayi anda sebelah breast sehingga dia kenyang dan tertidur. Jangan switch breast sedangkan bayi masih lagi belum menyedut hind milk. Kemudian, bila next session, offer breast yang sebelah lagi dan pastikan bayi meminumnya sehingga kenyang.
(Bab menyusu ni memang aku silap...yelah..nenek aku tu yang tak bagi aku susukan sebelah breast je..dia suruh tukar-tukar time Zara nyusu..alasannya nanti breast akan besar sebelah. Lepas dah baca ni..baru aku praktikkan cara susu yang betul..bila nenek aku marah..aku diamkan je...)

2)Bayi tidak sendawa selepas menyusu.(Bab ni pun aku silap...aku tak sendawakan Zara lepas nyusu..yelah, lepas kenyang je dia terus tidur...tak sampai hati aku nak tepuk-tepuk sendawakan dia. Bila Zara kena kembung perut baru padan muka aku..)

3)Ibu makan tak pantang.(Kalau bab ni...aku memang tak silaplah. Mana taknya...nenek aku tegas kot. Selama pantang, aku makan ikan bakar/ikan asam/ikan goreng dengan sayur sawi+lobak putih bening  bersama nasi panas je kot. Air sejuk ke...sayur sejuk ke..memang aku tak merasa lah..)

Lepas dah tahu punca...baru aku cari penyelesaiannya..Banyak yang aku baca...tapi yang akan aku kongsikan ini adalah yang aku buat dan berkesan pada Zara...
1)Urut perut - Lumurkan minyak pada perut bayi.(minyak angin khas untuk bayi ye...) Lekapkan tangan anda pada perut bayi dan urut secara membulat mengikut arah jam.Ulang beberapa kali sehingga bayi anda kentut.

Jika tidak berkesan..boleh guna cara k2 ni..

2)Tiarapkan bayi atas lutut -Pertama sekali, kita kenalah bersila..lepastu tiarapkan bayi dengan posisi perut bayi diatas lutut anda. Tepuk dan urut belakang bayi sehingga kentut. Jangan lupa untuk urut bahagian betis juga ya...

**Aku gabungkan dua cara ni sekali jalan...lepas dah urut perut aku terus urut dan tepuk-tepuk belakang Zara, tak terkecuali urut betisnya juga. 
**Lagi satu, aku nak kongsi..aku pakaikan Zara Baby Herbal Cream Tropika. Alhamdulilah, selepas guna cream ni Zara jarang kena kembung perut.(Sebelum ni aku pakai minyak telon dan yu yee)




love,



No comments:

Post a Comment