Monday 16 December 2013

KR:Puding Roti Bakar + Sos Kastard =)

As Salam...


 Terlaksana juga keinginan nak makan puding roti dengan sos kastard time pregy ni.... Oleh kerana aku malas nak cari kat mana-mana tempat yang jual puding ni..jadinya, aku pun buatlah sendiri...

Kat bawah ni aku kongsikan resepi dan cara-caranya ya.. 


Bahan-Bahan Puding
8 keping roti
2 biji telur
4 sudu besar gula pasir
2 sudu besar butter/marjerin (dicairkan)
2 sudu besar kismis
1 sudu teh serbuk kayu manis
1 sudu teh esen vanilla
500 ml susu segar

Cara-cara


1. Masukkan telur,gula pasir,susu segar,marjerin dan serbuk kayu manis, esen vanilla, 1 sudu besar kismis dalam satu bekas. Gaul rata semua bahan-bahan diatas.(Aku guna garfu jew....tak payah guna mixer)


2. Masukkan roti yang telah dipotong atau di racik/dikoyak-koyakkan.(Aku suka belah dua,kalau korang nak koyak-koyakkan pun boleh..)
3.Rendam bahan-bahan diatas 5-10 minit.

4. Masukkan bahan-bahan tadi dalam loyang atau mangkuk kaca tahan panas. 
5. Baki kismis 1 sudu besar lagi tabur diatas roti.
6. Bakar 180'C dalam 30 minit.

7.Tadaaaaa... siap dah 

Bahan-Bahan Sos Kastard
1 tin susu cair
1/4 tin air masak (daripada tin susu)
2 sudu besar gula pasir
2 sudu besar tepung kastard

Cara-Cara
1.Masukkan semua bahan-bahan didalam satu periuk
2.Kacau dulu sehingga sebati (Kalau tak dikacau sebati nanti tepung castardnya berketul-ketul)
3.Masak di atas api sederhana.
4.Kacau sehingga mendapat kepekatan yang diingini..

Lepastu bolehlah dihidangkan...Tersangatlah senang nak buat resepi ni... 
Jangan lupa untuk mencuba =)


love,



No comments:

Post a Comment