Friday 12 April 2013

1st Check Up Selepas Keguguran...

As Salam~~~


Sepatutnya aku kena jumpa doctor semula pada 22 April ni...Tapi pagi ni tiba2 jew demam panas...Masa pergi HSI selepas keguguran masa tu  doctor suruh datang jika demam panas atau ada lelehan busuk keluar...jika ada tanda2 seperti itu doctor cakap mungkin ada isi yang tertinggal di dalam atau ada jangkitan kuman.Ok..ingat saja pesan doctor tu aku mula tak senang duduk...macam2 aku pikir...

Aku terus call ChintaHati...
(Pada waktu ini ChintaHati pergi memancing kolam laut masin dengan jiran sebelah kedai.Katanya nak hilangkan tension..Ye lah...kesian juga tengok dia.Banyak dia kena uruskan dan hadap dalam minggu ni..mana nak jaga aku yang sakit,nak jaga anak2 bulus, nak jaga kedai, nak jaga customer dan sekarang ni atok pulak sakit.Oleh kerana tak nak tambah tekanan dia aku lepaskan dia sekejap...)Tapi dia pergi salah time pula. Aku tetiba jew kena demam panas.....Nasib baiklah time aku call (10.30 am) tu dia dah nak habis mancing...So, tak payahlah aku nak tunggu berkurun sangat kat rumah ni.

Sampai jew ChintaHati dirumah dia tunjuk hasil tangkapannya..Wah!!! Ikan Siakap besor..(adalah dalam 3kg) . Walaupun aku happy dengan hasil tangkapannya..aku tak boleh nak tunjukkan reaksi aku. Badan aku ketika itu sangat lemah dan kepala tersangatlah berat...Aku tahu dia memahami aku...

Pada mulanya ChintaHati hanya mahu aku ke Poliklinik Yuslina sahaja. Tapi aku menolak..bagi aku biarlah terus ke HSI..sebab HSI dah handle kes aku. Aku tahu ChintaHati penat menunggu...Tapi bersabarlah untuk ujian yang satu ini...

Sampai sahaja di HSI, aku terus ke Bilik Saringan daftar diri. ChintaHati awal2 lagi dah kena suruh tunggu di bahagian pelawat. Hanya aku sahaja yang akan masuk untuk pemeriksaan...masuk sahaja di dalam Bilik Saringan..keadaan berbeza daripada hari Isnin aku pergi tempoh hari. Hari ni tempat menunggu kosong, hanya aku sahaja yang duduk untuk dipanggil dan diperiksa...

Baru sahaja duduk...doctor dah panggil untuk check up...Aku baring diatas katil yang disediakan. Nurse cek suhu dan tekanan darah. Tak lama kemudian doctor datang..doctor lelaki???argh!!! kenapa doctor lelaki pula ni..tadi bukan doctor perempuan kew yang nak check aku. Oleh kerana tiada pilihan...aku hanya mengikut sahaja apa yang diarahkan...(muka tension gila kot time ni!!!)

Dalam waktu pemeriksaan dibuat, seorang lagi doctor dipanggil...Ok....doctor lelaki lagi!!! Dalam bilik tempat pemeriksaan aku berlaku sikit pertelagahan...Ceritanya begini, kan aku datang ni sebab demam panas dan nak cek sama ada dalam rahim ni dah kosong atau masih ada sisa2 yang tertinggal..Doctor tu tanya masa ketulan tu keluar aku ada datang HSI dan dapat report bertulis x?Aku cakaplah tak ada..Aku cakap masa ketulan tu keluar aku dah datang HSI tapi doctor yang jaga shift malam masa tu suruh aku balik tanpa check aku....

Ok! disinilah bermulanya pertelagahan tersebut...Doctor y 2nd check aku marah doctor y 1st check aku kerana berlakunya kecuaian.. (kesian doctor y 1st tu..dia pun tak tahu apa2...sepatutnya yang kena marah doctor yang shift malam tu!!! ) Sepatutnya, time aku datang masa ketulan keluar tu.... diorang terus kena check aku. Tapi doctor shift malam tu tak buat....Kan bengong tu.Aku yang tak tahu apa2 hanya diam jewlah..lagipun diorang membebel-bebel dalam bahasa yang aku kurang paham...

Ok, berbalik kepada pemeriksaan aku....selepas diseluk dan di scan. Alhamdulilah..rahim aku dah clear dan tak ada sisa2 yang tertinggal.So.......tak payahlah aku nak buat D&C atau cuci seperti yang disuruh oleh Hospital Penawar.

Selesai sahaja check..kenalah tunggu untuk ambik slip ubat dan report bertulis di Bilik Saringan . Adalah aku tunggu dalam 1/2 jam...Dah dapat jew report tu terus aku dan ChintaHati keluar dari Bilik Saringan dan cari Farmasi untuk ambil ubat. Kat sini pun kena tunggu hampir 1/2 jam juga....Akhirnya,sampai juga giliran kami ambil ubat...

Ubat antibiotik dan paracetamol 2 papan untuk dihabiskan..

#dalam perjalanan balik baru teringat bill hospital belum dibayar lagi...hahaha. Terpaksalah Chintahati berpatah balik untuk lunaskan bayaran....

love,

No comments:

Post a Comment