Wednesday 10 April 2013

Pengurusan Janin yang Gugur...

As Salam~~~

Ketika entry ini ditulis ChintaHati telah selesai menanam waris kami .....ya! kami tahu walaupun ia hanya segumpal daging...kami tetap memanggilnya waris, anak abah dan bonda...

Pagi tadi selepas bangun dari tidur, aku terpandang bekas yang mengandungi waris....aku duduk dan termenung seketika....Apa yang perlu aku lakukan pada waris ni...Aku tak tergamak nak membuangnya di tong sampah atau flush di dalam tandas....

Aku terus ambil phone dan terus mengGoogle...Alhamdulilah aku jumpa satu entry yang boleh membantu aku...

Daripada ustazlove.com aku jumpa jawapan daripada persoalan aku...

Katanya;
Dalam menguruskan jenazah janin ni, maka ada beberapa perkara yg perlu diberikan perhatian.



1. Ada tanda2 kehidupan pada bayi tersebut.


Jika wujud tanda2 seperti janin itu bernafas.. atau bergerak2 sedikit sebelum meninggal dsb, maka hendaklah disempurnakan seperti mana jenazah biasa iaitu perlu dimandikan, dikafankan, disembahyangkan (disembahyangi) dan ditanam.



2. Tiada tanda2 kehidupan, tetapi sudah membentuk lembaga manusia.


Dalam keadaan ini, jika telah membentuk tubuh manusia (ada 2 kaki, 2 tangan, jari jemari, muka, hidung dsb), maka hendaklah dimandikan, dikafankan dan terus dikebumikan tanpa perlu disembahyangkan.



3. Tiada tanda kehidupan dan tak membentuk lembaga manusia.


Dalam keadaan ini, mungkin ianya sekadar berbentuk ketulan daging dsb.. maka yang perlu dilakukan hanyalah membersihkannya daripada darah dan kekotoran (membasuhnya), kemudian dibungkus dan ditanam.. sama mcm basuh uri gak.. tak perlu nak letak paku ke, pensel ke, kalkulator ke..

Jadi...aku dalam kategori ke 3.Aku hanya perlu bungkus dan tanam sahaja waris seperti yang diberitahu. Aku ambil kain dan mula mengambil waris perlahan-lahan dan masukkan kedalam kain. Selepas itu aku bungkuska dalam plastic supaya senang ChintaHati nak memegang dan menanamnya...

Waris abah dan bonda...
 
#semoga ilmu ini bermanfaat untuk dikongsi bersama....

love,

No comments:

Post a Comment