Wednesday 10 April 2013

Berpantang selepas Keguguran...Perlu kew???

As Salam~~~

Walaupun masih dalam mood melayan jiwa selepas peristiwa pahit kelmarin...aku perlu kuatkan semangat untuk menempuhi hari-hari yang seterusnya...

Sebenarnya semalam ChintaHati sudah ajak aku balik kampung, dia suruh aku berehat di kampung.Lagi pun ada mak dan keluarga yang boleh jaga aku di sana. Tapi aku tak nak....bagi aku, dalam keadaan begini biarlah aku bersama dia sahaja.

Semalam mak call suruh balik kampung, berpantang di rumah katanya...Lepastu kawan2 aku dan kakak aku pun ada text suruh berpantang...Pagi ini abang Long aku pulak telefon suruh berpantang.....

Pantang??? Ye lah...aku dah keguguran... perlulah berpantang. Oleh kerana tiada rujukan secara terus... aku pun mula mengGoogle cara-cara berpantang selepas keguguran....Banyak juga maklumat yang aku dapat..

Aku dikategorikan sebagai Gugur Ugut atau Threatened Abortion.Untuk bacaan penuh tentang kategori dan bagaimana keguguran boleh berlaku dan bagaiman cara berpantang bolehlah ke blog Bidan Bersalin..

Di bawah ini aku hanya akan menulis yang berkaitan dengan aku jelah...maknannya kes keguguran dalam tempoh kehamilan 6 minggu.....

Tempoh Berpantang :
Jika berlakunya keguguran selepas dua minggu hingga tiga bulan kehamilan , ibu keguguran pantang selama 2 minggu dan pantang jimak selama 30 hari. Ini adalah kerana angin gugur telah sedia ada untuk menyerang atas kesilapan berpantang.

Makanan Berpantang :
Dari segi pemakanan, ibu keguguran mesti mengelakkan makanan berangin, seperti ubi keledek, rebung, sayur keladi, pucuk paku, pucuk ubi, serta terung.

Selain itu dipantangkan juga makanan yang sejuk serta menjalar seperti, labu, kangkung, kacang panjang dan timun.

Buah-buahan sejuk seperti ciku, betik, langsat, duku, macang, kuini, nangka,cempedak, pisang masak hijau, durian belanda dan tembikai madu. 

Turut ditegah mengambil ikan berbisa seperti ikan berduri, terubuk, bawal hitam, tudung periuk, cencaru, tamban, sardin, pari dan makanan laut seperti udang, sotong, kerang, belacan, budu, cencaluk dan ikan masin.

Air Batu/Ice atau air sejuk juga tidak boleh diambil.

Kesan Langgar Pantang :
Bentan urat, demam yang susah turun, rambut gugur, mudah sayu, pekang, alahan kuit dan cuaca serta mudah letih.

Antara lainnya aku juga dinasihatkan agar tidak mengangkat beban y berat dan buat kerja yang lasak....

Dinasihatkan juga untuk pakai stokin agar badan tak dimasuki angin<<< petua orang tua.Aku hanya mengikut sahaja....

Mari Berpantang!!!

Peneman aku ketika menulis entry ini =)

#semoga ilmu ini bermanfaat untuk dikongsi bersama =)

love,

9 comments:

  1. saya baru keguguran ..ni hari seken pantang..tq for dis entry..

    ReplyDelete
  2. haaaaa bestnyaaaaa ada yg teman. cecomel pulak tu :3

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan. thanks utk perkgsian pengalaman dgn pembaca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan...sama2. ilmu yang sikit utk dikongsi bersama =)

      Delete