Tuesday 30 April 2013

Online Shopping^.^

As Salam~~~

Maggie Shawl

Buku Jurnal Inspirasi Diri

Azalea Dress 25th Batch

 Keira Inner Neck

Ha....tengok kat atas tu..semua beli online dalam masa seminggu!!!..hahahahah. Semua barang yang dapat sangat memuaskan hati...Aku memang kerap bershopping online ni..yelah, kadang2 tak ada masa nak merayau kesemua tempat untuk shopping. Lagipun, kedai2 online yang aku shopping ni sangat mesra pelanggan , memberi feedback yang cepat dan barang sampai on time!!!. 

Di bawah ni aku kongsikan kelebihan dan keburukan bershopping online ni..jom cek..


Kebaikan :
1. Menjimatkan masa
Ia bukan sahaja menjimatkan duit , malah ia juga menjimatkan masa . Jadi kita tidak perlu bersesak-sesak di jalanraya mahupun di dalam pusat membeli-belah itu sendiri.

2. Lebih relexs dan tenang
Walaupun kita mengambil masa berjam-jam sekali pun untuk memilih barangan mana yang kita mahukan, tiada siapa pon yang akan pedulik dan membebel pada kita. Jadi kita dapat membeli dengan suasana yang lebih relex dan tenang.

3. Lebih murah & berbaloi
Ada sesetengah orang berpendapat. Membeli belah di alam maya lebih murah dan berbaloi. Ini kerana, kita tidak akan di kenakan sebarang tax dan extra charge. Jadi, tidak hairanlah mengapa ia menjadi pilihan orang ramai.

Keburukan :
1. Kabur dengan kualiti barang
Kadangkala, barang yang di jual di alam maya tidak tentu kualitinya. Ada kemungkinan juga kita sangkakan original tapi sebenarnya ia adalah barangan tiruan. Jadi, sukar untuk di tentukan apakah kualiti barang yang kita beli di alam maya.

2. Gambar vs Realiti
Ada kalanya kita akan tertipu dengan gambar-gambar barangan yang dijual. Mungkin kita akan mengalami situasi di mana barang yang kita langgani itu tidak secantik barang yang ada di dalam gambar yang kita lihat.

3. Tertipu dengan si penjual
Tidak di nafikan, ada kemungkinan jika kita tidak pandai memilih butik online, kemungkinan kita boleh tertipu dan ditipu dengan si penjual yang tidak bertanggungjawab. Pekara ini sering terjadi sebenarnya. Jadi hati-hati ya ketika membeli!

Ha....jangan tertipu ya. Tak semua kedai2 online ni pemiliknya bertanggungjawab. Jadi di bawah ni aku sediakan TIPS dan PANDUAN membeli online ni ...

1. Status Penjual  
Sila pastikan kita semak terlebih dahulu status penjual sama ada masih lagi aktif ataupun tidak lagi. Juga pastikan penjual memaparkan maklumat mereka seperti nama penjual, no telefon untuk dihubungi ataupun alamat tempat mereka berniaga. 

2. Komen-komen, Feedback ataupun Ulasan 
Sila baca komen-komen, feedback ataupun ulasan yang diberikan oleh pelanggan kepada penjual sebelum ini. Samada ianya ulasan yang memuaskan atau tidak. 

3. Pilih Dengan Bijak & Bandingkan Harga 
Buat pilihan dengan bijak & bandingkan harga sebelum membeli. Layari laman-laman web yang lain untuk tahu harga terkini barangan yang ingin kita beli

4. Tracking ID 
Setelah urusan membeli selesai, sila pastikan penjual memberi Tracking ID untuk rujukan . Ianya memudahkan untuk kita mengesan barangan.

5. Resit atau Bukti Pembayaran 
Akhir sekali sila simpan resit ataupun bukti pembayaran untuk kegunaan menebus kembali barangan yang kita beli jika terdapat kerosakan ataupun kesilapan.

SELAMAT BERSHOPPING ONLINE ^_^

love,

No comments:

Post a Comment