Friday 19 April 2013

Makanan Baru Sanggha

As Salam~~~

Pada awalnya Sanggha makan brand ProDiet perisa Tuna...Tapi selepas kena tahan wad masa tu (disyaki batu karang) tapi time tu doctor hanya spesifikasikan dia terkena jangkitan kuman di pundi kencing .

Menurut kata doctor yang merawat Sanggha, makanan kucing yang dijual di pasaraya semuanya kandungan garam dan pewarna adalah tinggi. Risiko untuk terkena jankitan batu karang juga adalah tinggi. Lagi2 kalau tak minum banyak air. Walaupun harganya murah..ia membahayakan anak2 bulus...kalau dah terkena batu karang..mau kos perubatan nak keluarkan batu karang tu rm400!!!

So, selepas keluar wad hari tu...dengan rasminya Sanggha kena tukar makanan. Pada awalnya aku hanya bagi dia makan Royal Canin Urinary S/O (seperti yang disyorkan oleh doctor) jelah...tapi hampeh...takdanya dia nak sentuh makanan tu. Dia sanggup tahan lapar..lepastu curi2 makan makanan anak2 bulus jalanan (makanan ni aku letak kat depan kedai untuk anak2 bulus jalanan makan). Lepastu... pergi lagi Vet tanya ada makanan lain tak untuk si Sanggha ni makan...penyelesaiannya adalah campuran Royal Canin Exigent. Royal Canin Exigent ini baunya kuat dan mendatangkan selera makan untuk anak2 bulus...

Mula2 beli pek kecik dululah, 400g = RM19. Sampai rumah terus campur dengan yang Urinary punya..goncang2 letak kat bekas dia...Lepastu panggil si gemuk ni makan..wah!!! berjaya.Sanggha makan dengan sungguh2...hilang kusut kepala aku nak memikir makanan apa yang budak gemuk ni patut makan.

Lepas dah habis pek kecik tu...kena lah beli lagi..ChintaHati sarankan beli yang besar jew..lagi jimat katanya. Beli lah yang 2kg punya....so total makanan Sanggha untuk 2 paket 2kg RM120. Ha...ambik ko!!! dulu beli 1.5kg =RM14. Sekarang berdouble2 kosnya...Takpalah...yang penting Sanggha sihat =)

+

love,

No comments:

Post a Comment